Náš příběh

Firma MS KART s.r.o. je český výrobce závodních motokárových podvozků. Jejím zakladatelem a nadále jediným vlastníkem je úspěšný motokárový jezdec Milan Šimák, který tak navázal na své dlouholeté zkušenosti v kartingu, kde aktivně působil od roku 1968.

Milan Šimák

osobnost motokárového sportu

Milan Šimák patří mezi ikony motokárového sportu, motokáry se staly jeho celoživotním koníčkem i prací. Slavný český motokárista se narodil v Lažišti u Prachatic jako syn mlynáře. Psala se polovina šedesátých let minulého století, když Milan spolu se svým bratrem Josefem svařil z trubek na lešení rám a postavil první káru. Bylo mu 14 let. Tato klukovská zábava se mu stala osudnou a provází jeho i celou rodinu až do dnes.

Kariéra Milana Šimáka coby motokárového jezdce odstartovala v roce 1969 poté, co nastoupil do práce v ČSAD Prachatice. V podniku působil kvalitní motokárový klub, do jehož činnosti se talentovaný mladík zapojil. Svůj vůbec první závod absolvoval v roce 1970 a od toho okamžiku měla jeho závodnická kariéra velmi rychlý vzestup. Milanova nekonečná píle a nadšení začaly záhy sklízet úspěchy, brzy se probojoval do československé reprezentace a získal svůj první titul mistra republiky. S úspěchy také přímo souvisely další klubové přestupy jako například do do Agrotýmu JZD Štěpánov nebo posléze do Motokárklubu Praha.

Přestože závodil 22 let a dosáhl mimořádných sportovních úspěchů, považuje se Milan Šimák spíše za konstruktéra. Káry si stavěl sám až do roku 1982, to byly zavedeny povinné mezinárodní homologace a nutnost jet v mezinárodních závodech jen se schválenou technikou homologovanou u  CIK-FIA. V Čechách v té době být homologace ještě nemusela, a tak Milan stavěl káry dál a prodejem motokár a dílů si zároveň vydělávat na vlastní závodění. Měl kolem sebe vždy dobrou partu mechaniků a nadšenců, kteří mu pomáhali s přípravou techniky pro vlastní závodění i na prodej. Byli to vesměs kamarádi a lidi z Prachatic a okolí, kteří se nebáli práce a byli ochotni pomoct.

Po celou dobu své závodní kariéry sbíral Milan Šimák cenné zkušenosti, které se později staly nepostradatelným základem pro vznik jeho firmy. 

Milan Šimák v číslech

22 Narodil se 22.11.1953 v Lažišti u Prachatic. Za volantem motokáry absolvoval 22 závodních sezon. 

2 Je ženatý, s manželkou Marií má 2 dcery, Milenu a Helenu. Obě pracují v rodinné firmě MS KART. Je pyšným dědečkem 4 vnoučat.

1980 Je držitelem titulu Mistr Evropy z roku 1980. V závodě ME byl také čtvrtý v roce 1988 a pátý o rok později. 

8 Je osminásobným mistrem Československa (1978, 1980, 1981, 1982, 1986, 1989, 1990, 1991),  4 x zvítězil v závodě Poháru míru a přátelství v soutěži jednotlivců a 7 x byl členem vítězného družstva.

4 Je držitelem celkem 4 Zlatých volantů (1983, 1989, 1990, 1991).

1992 Firmu MS KART na výrobu motokárových podvozků založil v roce 1992. 

2000 V roce 2000 byl prohlášen Osobností století v kartingu a získal ocenění Čin století v kartingu. 

2005 V roce 2005 převzal Cenu Zdeňka Vojtěcha a stal se členem síně slávy českého motoristického sportu.

.

Přehrát video

Video

7. září 2020 uplynulo 40 let od závodu Mistrovství Evropy motokár v Olomouci, ve kterém Milan Šimák získal titul Evropského šampiona. U příležitosti tohoto výročí natočil Václav Malina z TV Šrumec vzpomínkové video, ve kterém rodina Milana Šimáka, jeho přátelé a kamarádi, bývalí mechanici, spolupracovníci a fanoušci vzpomínají nejen na rok 1980 a slavný olomoucký závod, ale také na nelehké začátky Milana Šimáka a celou jeho závodní kariéru.

Firma MS KART – první etapa

1988 – 1993 v garáži rodinného domku

V roce 1988 povolil stát soukromou živnost při zaměstnání a Milan Šimák se stal vůbec prvním podnikatelem v okresu. Odvážnému podnikatelskému záměru se v té době všichni divili, ale on měl jasno: bude vyrábět motokáry a vyvážet je do celého světa. Nejdříve dělal stavebnice, pak motokáry do půjčoven a nakonec v roce 1991 založil firmu MS KART, kde se dodnes vyrábí motokárové podvozky nesoucí jeho jméno (MS KART = Milan Šimák KARTING).

Žádný začátek není jednoduchý a také firma MS KART čelila mnohým překážkám. S produkcí se začalo ve stísněných prostorách garáže rodinného domku s jednoduchou technikou a vybavením, které umožňoval soudobý finanční stav. Ve výrobě, která v prvním roce činila přibližně 30 kusů motokárových podvozků, pracovali dva zaměstnanci.

Významný posun vpřed přišel v roce 1992, kdy se firmě podařilo získat bankovní úvěr. Byl to velmi důležitý mezník v porevoluční době, kdy se mnoho začínajících podnikatelů potýkalo s nedostatkem kapitálu. V té době zaměstnával průkopník podnikání 3 až 4 lidi, vyráběl kolem 50 motokár ročně a tak tak uživil rodinu. Pracoval 20 hodin denně a několikrát si musel půjčit na výplaty. Neustále se potýkal s nedisciplinovanými zákazníky, kteří neplatili včas dodávky. 

Firma MS KART – druhá etapa

1994 – 2000 v první samostatné provozovně

I přes četné podnikatelské strasti si byl Milan Šimák jist jednou obrovskou výhodou, kterou zaručovala sama náplň jeho „neobvyklého“ podnikání. Karting se těšil obrovskému počtu příznivců, v té době ještě především zahraničních. Jeho obrovská popularita ve světě zabezpečovala firmě neustálý zájem zákazníků, což nebyli pouze lidé hledající zábavu, nýbrž i profesionální závodníci, pro které motokáry znamenaly odrazový můstek do světa velkých automobilových závodů.

Díky této skutečnosti se Milan Šimák neobával problémů s odbytem. Naopak, byl si jistý, že poptávka po jeho výrobcích bude stále narůstat, protože i v České republice se motokáry stávaly stále atraktivnějším sportovním odvětvím, hlavně pro mladé závodníky.

Klíčový moment nastal díky velké zakázce pro jednoho klienta z Německa, která zajistila malé jihočeské firmě další významný posun. Na základě smlouvy o půjčce, která se následně splácela hotovými motokárami pro síť půjčoven, nabrala firma v polovině devadesátých let dynamiku. Milan Šimák přesunul výrobu z dílny v rodinném domku do malé továrny a přijal další spolupracovníky. V roce 1994 bylo ve firmě zaměstnáno 7 lidí a vyrobilo se celkem 250 kusů podvozků. Koncem roku 1998 čítala firma již dvojnásobný počet zaměstnanců a roční produkce činila zhruba 700 kusů podvozků. 

Nutno zmínit, že důležitým mezníkem pro firmu byla také první úspěšná mezinárodní homologace podvozků, díky níž se značka MS KART dostala na světový trh. První podvozek, který byl mezinárodně homologován u CIK-FIA a firmě zároveň zajistil statut „oficiálního výrobce motokár“, byl model MS KART RCA CIK-01, jehož homologace platila po dobu 3 let (1994 – 1996). Od této doby až do současnosti jsou v pravidelných intervalech homologovány 2-3 modely podvozků. 

Firma MS KART – třetí etapa

ve velké továrně: 2001 - současnost

Možnost používat podvozky MS KART v mezinárodních závodech vypisovaných CIK-FIA a obrovský nárůst poptávky po motokárách české výroby znamenalo další zvyšování produkce a v důsledku toho samozřejmě i nutné zvětšení výrobních prostor. 

Investice do pořízení velké výrobní haly, která by vyhovovala nejen charakteru ale i kapacitním požadavkům zvyšující se výroby, se vyplatila. Po celkové rekonstrukci, která byla dokončena koncem roku 2000, se výroba motokár v Prachaticích přesunula do nové továrny, kde firma MS KART sídlí dodnes. 

Stávající budova disponuje dostatečně velkými výrobními a skladovými prostory, jakož i moderní administrativní částí. Samozřejmostí je také samostatné vývojové a závodní oddělení.

Důležitou součástí úspěšného růstu byla nejen výroba, ale také obchodní činnost firmy a spolupráce s významnými tuzemskými i zahraničními partnery. Důležitým faktorem pro rozvoj obchodu bylo získání obchodního zastoupení pro prodej zboží v České republice od několika špičkových evropských firem jako jsou např. ROTAX – motokárové motory, K KART – náhradní díly a komponenty pro motokáry, HEIDENAU a LE CONT – motokárové pneumatiky, BELL – závodní přilby, ČZ – motokárové řetězy, KG – plastové karoserie a volanty, TM a HONDA – motokárové motory, MIR – závodní kombinézy, ÖMP – závodní oblečení a mnoho dalších.