Co je motokára

Motokára je malé, ale velice hbité čtyřkolové vozítko určené k závodění nebo pro adrenalinové jízdy v půjčovnách. Základem každé motokáry je lehký trubkový rám, který tvoří nosnou konstrukci a zároveň nahrazuje pérování. Typická jsou 4 kola malého průměru, volant s přímým převodem na tyč řízení a vedle řidiče uložený motokárový motor, který přenáší hnací sílu na zadní osu řetězovým převodem.

Motokára má kotoučové brzdy, laminátovou sedačku a plastové karoserie, které plní zároveň funkci nárazníků a definují celkový vzhled. Plasty vykazují přesné aerodynamické tvary, aby motokára ve vysokých rychlostech kladla co nejmenší odpor vzduchu. Rám, brzdy i ostatní komponenty podléhají přísným normám a schválením organizace CIK-FIA a mají homologaci, která je vydávána na 3 roky.

Motokáry mají vynikající jízdní vlastnosti a to především díky nízko položenému těžišti a speciálním pneumatikám. Díky speciálním dvoutaktním motorům a nízké hmotnosti dosahují motokáry úžasného zrychlení. Například u kategorie  KZ 125 cm3 je to z 0 na 100 km/h za 4 s! (výkon motoru 55 PS při 14000/min, maximální rychlost přes 200 km/h).

V současné době jde vývoj závodních rámů, motorů a všech ostatních dílů velmi rychle kupředu. Co dnes platí v motokárové technice jako nejnovější bývá zanedlouho zpravidla všedním ba dokonce i zastaralým.

Závodit se dá na mnoha různých úrovních. Velice populární jsou motokáry v půjčovnách, které představují snadno dostupný adrenalinový zážitek pro širokou veřejnost. Mnoho lidí provozuje hobby motokáry, což jsou zpravidla starší podvozky a motory použité po závodních jezdcích nebo levnější nové hobby modely. V neposlední řadě je motokárový sport, který se do světového povědomí zapsal jako „karting“, plnohodnotnou závodní motoristickou disciplínou, která zahrnuje nejen různá republiková, ale také evropská či světová mistrovství. Důležité jsou pouze finance a schopnosti pilotů, kam až se dokáží probojovat. Karting má své nadšence a fanoušky po celém světě.

Podle účelu použití se motokáry dělí do dvou základních skupin:

Motokáry do půjčoven:

mají zesílenou konstrukci rámu a nárazníků, většinou jsou vybavené čtyřtaktními motory s výkonem do 10 PS a pneumatikami z tvrdé směsi s nízkou adhezí.

  • dětské motokáry s motorem Honda GX120
  • motokáry pro dospělé s motorem Honda GX200
  • motokáry pro dospělé s motorem Honda GX270
  • motokáry pro dospělé s motorem Honda GX390

Závodní motokáry:

jsou rozdělené do kategorií s převodovkou a bez a dále podle objemu a typu použitého motoru. Na rozdíl od motokár používaných v půjčovnách mají tyto stroje většinou dvoutaktní motory a podle objemu válců se dělí na:

  • 50 cm3 – dětské motory, vzduchem chlazené
  • 100 cm3 – dnes již velmi málo využívané motory, většinou vzduchem chlazené
  • 125 cm3 – v dnešní době nejčastěji využívané motory s vodním chlazením, které se dodávají v provedení jak bez řazení tak i s řazením.
  • 250 cm3 – dvouválcové vodou chlazené motory používané v nejvyšší „královské“ kategorii Superkart, které se dosahují rychlosti přes 200 km/h